NOORD-GRONINGEN - Al sinds het begin van de vorige eeuw wordt er gevoetbald in Noord-Groningen. Lange tijd gebeurde dat op grote schaal op de zondag. Na verloop van tijd kantelde het zwaartepunt naar de zaterdag. Steeds meer zondagclubs stapten over naar die speeldag of verdwenen, al dan niet als gevolg van een fusie. Het zondagvoetbal werd steeds verder uitgekleed. Twee jaar geleden werd de laatste zondagse streekderby gespeeld. Komend seizoen is het helemaal gedaan met het standaardvoetbal op de zondag. Met de wedstrijd Usquert-Bellingwolde werd op 17 mei een punt gezet achter het zondagvoetbal in Noord-Groningen.
door Hielko Merkus
Pas in 1947 kreeg Noord-Nederland, zo’n beetje als laatste regio, een eigen zaterdagcompetitie onder de vlag van de KNVB. Daar kon vanuit de Groninger Voetbal Bond naar gepromoveerd worden. Voor die tijd werd het zaterda..










